Q: Denna fråga kommer säkert vara med men frågar iallafall=) Men varför tar N900 sån tid att komma ut? Och kommer batteriet vara bättre än vad som finns angivet när Mobil testade mobilen? A: Hej, N900 är ett bra exempel på vad vi och alla som utvecklar med öppen källkod har ådstakommit med MAEMO mjukvaran. Vi jobbar väldigt nära med utvecklare av öppen källkod och i Maemo Summit som var i oktober, lånade vi ut några icke-säljklara enheter för att få mer feedback. Den feedbacken var viktigt för oss och då vi vill ge den bästa användarupplevelsen med N900 beslutade vi att skjuta på den globala säljstarten från Oktober till November. Betteriet har 270 timmars stand-by och 6 timmars taltid. Dock finns det en utmaning för alla tillverkare av high-end enheter som finns på marknaden idag att batterikonsumtionen beror på hur man använder den och i vilka nät och hur dessa är konfigurerade. Personligen (med ganska massivt användande) så kan jag köra helda dagen för att sedan ladda den på natten. Då är jag alltid online på div IM tjänster, kör mail, browsar, twittrar etc. Den kan klara sig mycket längre än så och också mindre än så, beroende på användning av data och processorkrävande applikationer. N900 har ett 1320 mAh batteri och batteri effektiv hantering.
Q: När släps N900 i svergie och varför hade den blivigt så försenad? A: N900 kommer i Sverige släppas senare i år på 1.1 mjukvaran. Varför vi i Sverige inte släpper den nu på 1.0 mjukvaran har att göra med att vi vill ha mer volym tillgänglig vid säljstart samt att vi vill kunna garantera att alla som får en N900 i handen får en användarupplevelse så som det är tänkt. Med 1.0 mjukvaran stödjer inte N900 SIM ATK. Alla konsumenter vet inte om ifall de har just ett SIM kort med ATK på och vi på Nokia kan inte garantera att alla blir upplysta om det ex. ute i butik eller att alla som får en i handen kommer få den fantastiska upplevelse som N900 ska ge. I oktober hade vi utvecklarkonferenser med MAEMO, N900 och open source utvecklare. Vi fick mycket bra feedback där som vi ville ta vara på och implementera innan säljstart vilket också påverkat. Hoppas det här svarar på din fråga. Vi förstår att många som förbeställt vill ha sina N900 och vi ska jobba på för att se till att vi kan leverera dom så fort som möjligt med en garanterad bra användarupplevelse.